Mitä pakohuoneessa tulisi ihan ensimmäiseksi tehdä?
Pelin alku perustuu löytämiseen. Hajaantukaa ja pitäkää jokainen itse huoli siitä, että käytte koko huoneen läpi. Tunnustele joka puolelta, katso joka paikkaan. Katso ylös, alas, väliin, päälle, alle, taakse ja toiselle puolelle.
Kun löydät jotain, jolla on ehkä merkitystä pelin kannalta, kerro siitä muille ja ota löytösi esiin. Olettaen, että esine on irrallaan ja helposti liikuteltavissa. Jos esine ei tunnu irtoavan, sen kuulukin olla kiinni. Älä revi mitään väkisin irti tai auki.
Voimaa ei koskaan tarvitse käyttää.
Ensikertalaiset ovat usein arkoja liikuttelemaan esineitä, koska luullaan että asioiden tulisi olla tietyssä järjestyksessä ja tietyillä paikoilla. Hyvin suunniteltua peliä et saa esineitä siirtelemällä rikki. Niiden alkuperäisillä paikoilla tai järjestyksillä ei ole merkitystä.
Tavaroita saa siirtää, niihin saa koskea ja huoneen saa sekoittaa! Se kuuluu asiaan.
Eikö riitä jos joku jo katsoi sinne, tänne ja tuonne?
Ei riitä, jotain on voinut jäädä huomaamatta. Tarkistakaa aina toistenne jäljet, oli sitten kyseessä auki saatu laatikko, löydetty vihje tai lukko joka ei auennutkaan keksimällänne koodilla. Laatikkoon on saattanut jäädä jotain, kaveri ei ehkä huomannut vihjeestä sitä tärkeintä yksityiskohtaa ja joskus lukon ja käyttäjän välillä voi olla yhteensopivuusongelmia.
Arvostakaa sitä, että olette jokainen yksilöitä ja tapanne havainnoida ympäristöänne on omanlaisenne.
Aina kun löydätte jotain uutta, käykää yhdessä läpi kaikki mitä löysitte. Kaikella ei välttämättä ole heti pelin kannalta merkitystä ja osa esineistä on huoneessa vain koristeena, mutta kaikki kannattaa silti tutkia.
Vihjesilmä kehittyy pelin edetessä ja opit jo ensimmäisen pakopelisi aikana huomaamaan oleellisia asioita löydöistäsi.
Oli puhetta lukoista, voiko niihin varautua jotenkin?
Katso heti alussa huonetta läpi käydessäsi minkälaisia lukkoja pelistä löytyy. Osaat sen jälkeen etsiä esimerkiksi neljää numeroa tai jotain, josta saattaisi saada vastaukseksi kirjaimia tai suuntia.
Ole lukkojen käytössä huolellinen. Yhdistelmälukot ovat pakohuoneissa yleisiä ja niihin on meillä merkitty selkeästi viivalla paikka, johon yhdistelmä pyöritellään. Muista ottaa lukulasit mukaan huoneeseen jos käytät sellaisia, lukkoja avatessa niille tulee käyttöä.
Yhdistelmä pyöritellään meillä lukkoon aina niin, että se luetaan vasemmalta oikealle tai ylhäältä alas. Katso, että yhdistelmä on pyöritelty varmasti oikealle puolelle lukkoa viivan kohdalle. Jos lukon rullat tuntuvat jumittavan, paina lukkoa kasaan ja ne lähtevät taas pyörimään.
Kun koodi on oikein ja oikealla paikallaan, vedä lukko auki.
Tehtävä suoritettu, koodi ratkaistu, mutta lukko ei aukea?
Jos lukko ei auennut, tarkista yhdistelmän kohdistus ja tehtävästä saamanne vastaus. Tarkista vielä sekin yritätkö pyöritellä koodia varmasti oikeaan lukkoon, vai onko jokin muu lukko jäänyt huomaamatta. Joskus auttaa sekin kun antaa kaverin kokeilla.
Jos syy ei ollut missään näissä, oli koodi yksinkertaisesti väärä. Koittakaa lähestyä käsillä olevaa tehtävää uudesta näkökulmasta ja muistakaa kuunnella kaikkien ehdotuksia. Katsokaa onko jotain unohtunut tai joku vinkki jäänyt kokonaan huomioimatta.
Jos jokin asia tuntuu liian hankalalta ja monimutkaiselta, päästä niistä ajatuksista irti ja yritä miettiä pulma mahdollisimman yksinkertaisella tavalla. Ratkaisujen tulisi olla aina loogisia ja helposti pääteltävissä.
Pitääkö kaikki sanoa pakohuoneessa ääneen?
Kyllä. Kaikki mahdolliset löydöt, ideat ja ajatukset kannattaa kertoa ääneen. Se oma tai jonkun toisen ääneen sanottu idea voi poikia tehtävään oikean ratkaisun. Puhukaa toisillenne ja kuunnelkaa toisianne.
Mitä jos se oma idea on ihan hölmö?
Sano se silti ääneen. Ennen peliä koko ryhmää kielletään tyrmäämästä muiden ajatuksia ja ideoita. Pakohuoneessa ei saa sanoa ”ei” tai ”ei se voi mennä niin”. Se voi mennä juuri niin. Pakopelin tehtäviä ratkoessa korostuu se, että jokainen teistä ajattelee hieman eri tavalla. Se on ryhmänne vahvuus, arvostakaa sitä.
Jos kaikesta huolimatta koko porukalta tuntuu ideat ehtyvän ja ajatukset kiertävät kehää, on aika pyytää pelinohjaajalta lisävihjettä tehtävään.
Onko vihjeen pyytäminen sama asia kuin vastauksen pyytäminen?
Ei ole. Vihje ei kerro koskaan suoraa vastausta, vaan tavoitteena on, että keksitte jokaiseen tehtävään itse ratkaisun. Vinkit ovat suuntaa-antavia, ne eivät yritä huijata teitä ja niitä kannattaa aina kuunnella. Vinkki kertoo vain sen mihin asiaan teidän tulisi seuraavaksi keskittyä päästäksenne eteenpäin.
Tarkoittaako vihjeen saaminen sitä, että me ollaan ihan tyhmiä?
Ei missään nimessä!
Usein pelaajat ovat jo itse keksineet oikean ratkaisun, mutta jokin toinen idea on vienyt ajatukset sivuraiteille. Joskus käy niinkin, että yksi pelaaja on jopa sanonut ääneen mitä pitäisi tehdä, mutta kukaan ei ole kuunnellut ja idean keksinyt luovuttaa. Vihje voi siis olla myös asia, jonka olette jo itse keksineet, mutta jostain syystä sivuuttaneet.
Joskus kyse on vain siitä, että jotain on jäänyt huomaamatta tai löytämättä. Täysin uudenlaisessa ympäristössä sitä sattuu paremmissakin piireissä.
Montako vihjettä pakopelin aikana on mahdollista saada?
Niin monta kuin haluatte ja tarvitsette.
Pelinohjaajan antamien ja pelaajien itsensä pyytämien vihjeiden määrä ei määritä sitä kuinka hyviä tai huonoja pelaajia te olette. Ryhmät, jotka osaavat pyytää tarvittaessa vihjeen, saavat usein huomattavasti paremman pakopelikokemuksen kuin sellaiset, jotka eivät halua vastaanottaa vihjeitä lainkaan.
Vihjemyönteisyys kannattaa opetella jo heti ensimmäisestä pelistä lähtien. Kun vihjeet ottaa aina vastaan positiivisella asenteella, niiden kysymisestä ja vastaanottamisesta tulee luonnollinen osa pelikokonaisuutta. Etenkin jos olette varanneet pakohuoneen vain teille kahdelle, tarvitsette vihjeitä keskimääräistä enemmän. Lue lisää kaksinpelaamisesta postauksesta “Kahdestaan pelaaminen ja väärässä olemisen taito”
Oliko siinä kaikki mitä pakopelistä pitää tietää?
Näillä ohjeilla pärjää room escape -pelissä jo todella pitkälle. Jos luit tämän jutun lisäksi jo tekstin “Se ihan ensimmäinen escape room -elämys”, eikä vieläkään tunnu siltä, että olet valmis pakohuoneeseen, voit käydä vilkaisemassa mitkä ovat ne “7 asiaa joita pakohuoneessa ei kannata tehdä”.
Huomioithan myös sen, että nämä ohjeet on kirjoitettu ElämysTeeri – room escapen näkökulmasta. Jossain toisessa paikassa käytännöt ja tehtävät voivat olla hyvinkin erilaisia. Muissa paikoissa voi olla käytössä myös sääntöjä, joita meillä ei ole. Kuunnelkaa ennen peliä pelinvetäjän ohjeistus aina tarkasti ja noudattakaa saamianne ohjeita.
Haluatko oppia lisää pakohuoneiden pelaamisesta? Kaikki blogipostauksemme löydät yhteen koottuna täältä!