Pakohuoneen suunnittelu ja rakentaminen omaan kotiin

Mitä enemmän pakohuoneita pelaa, sitä enemmän alkaa mielessä kyteä ajatus oman pakohuoneen toteuttamisesta. Miten kotiin suunnitellaan ja rakennetaan onnistuneesti ikioma pakohuone?

Kun pakopelikärpänen kunnolla puraisee, alkaa oman pakohuoneen suunnittelu ja rakentaminen kutkutella mielessä. Ajatuksen toteuttaminen saattaa kuitenkin tuntua isolta askeleelta, jos ei oikein tiedä mistä pitäisi aloittaa.

Miksi moni kehottaa keksimään ensin tarinan? Mistä löytää tehtäviin käytettäviä esineitä ja välineitä? Millaisia lukkoja kannattaisi hankkia? Mitä roolia pelinvetäjän kannattaisi vetää? Paljonko tehtäviä pitäisi keksiä ja mistä niihin löytäisi ideoita?

Lue vinkit oman pakopelin suunnitteluun ja poimi ne ideat, jotka sinulle parhaiten sopivat!

Tarina toimii muusanasi

Pakohuoneen suunnittelu on helpointa aloittaa teeman ja tarinan valinnalla. Nämä ovat kaksi eri asiaa, mutta ne tukevat toisiaan koko pelin ajan. Teema koristaa ympäristöä ja tarina kertoo mihin tilanteeseen pelaajat ovat päätyneet, sekä mikä heidän päämääränsä on.

Mieti millaiseen maailmaan haluat pelaajasi viedä ja minkälaisen tarinan haluat heidän kokevan. On itsestäsi kiinni haluatko kertoa tarinan ennen pelin alkua, vai onko tarina osa peliä, jolloin juoni paljastuu pelaajille tehtävien ratkaisemisen myötä.

Jos valitset teemaksi esimerkiksi yksisarviset, sopivat yksisarvisilmapallot, sateenkaaren väreissä hehkuvat lukitut laatikot ja glitterillä päällystetyt tehtäviin liittyvät koriste-esineet huoneeseen. Tarina voi olla käytännössä mitä tahansa. Pelaajien tehtävänä voi olla löytää yksisarvisen kadonnut kakkuresepti, josta palkintona he pääsevät sitä leipomaan. Leivontavälineitä voi paljastua lukittujen laatikoiden sisältä pitkin peliä.

Voit lähteä miettimään tarinaa ja teemaa pelaajien harrastuksista, lempielokuvista, kotikaupungista tai vaikka yhteisestä autoreissusta käsin. Mitä useamman aiheen ja teeman saat yhdistettyä, sitä helpompaa on teemaan ja tarinaan liittyvien tehtävien keksiminen.

Isoäidin kadonnut korvakoru voi olla itsessään lopulta tylsäksi muuttuva muusa. Hössöttävä isoäiti, joka on hukannut korvakorunsa koulunäytelmän juureskellariesityksen takahuoneeseen onkin jo rutkasti monipuolisempi aihe. Tapahtumien kulkua muisteleva hajamielinen isoäiti on myös selkeä hahmo, johon sinun on pelinohjaajana helppo eläytyä vinkinantajan roolissa.

Koska kotipakohuoneet toteutetaan yleensä tutuille ihmisille, kannattaa tätä käyttää hyödyksi myös tarinaa suunnitellessa. Pelaajien omia nimiä, kuvia, lempieläimiä ja -ruokia voi ripotella mukaan peliin. Sisäpiirivitsit, sekä teidän oman porukkanne vakiintuneet sanonnat ovat myös omiaan lisäämään persoonallisuutta peliin.

Hauska voittaa aina haastavan

Yleisin virhe, jonka kotipakohuoneen suunnittelija tekee, on se, että pelistä tehdään aivan liian vaikea. Halutaan tarjota kavereille haastetta ymmärtämättä sitä, että yksinkertaisetkin tehtävät voivat olla eri ihmisille vaikeita suorittaa erikoisessa ympäristössä.

Tee pelistä helppo ja hauska. Todennäköisesti yllätyt kuinka paljon sinun tarvitsee pelaajia auttaa, sillä vaikka tehtävät olisivat itsellesi täysin selkeitä ja helppoja, ne eivät sitä todennäköisesti ole kavereillesi.

Lähtökohtaisesti mitään ulkopuolista tietoa ei pitäisi pakohuoneessa tarvita. Jos kuitenkin tunnet pelaajat hyvin, voit antaa jokaiselle mahdollisuuden loistaa rikkomalla tätä sääntöä. Voit lisätä peliin joitakin sellaisia kysymyksiä tai tehtäviä, joihin vain yksi pelaaja kerrallaan tietää vastauksen. Tehtävä voi liittyä esimerkiksi yksittäisen pelaajan siskon syntymäpäivään, veljen toiseen nimeen tai lemmikkimarsun väriin.

Varaa aikaa valmisteluun

Valitse tehtävät, jotka haluat toteuttaa. Listaa esineet mitä tarvitset ja katso mitä kaikkea kotoasi löytyy valmiina. Varaa valmisteluihin aikaa mieluummin liikaa kuin liian vähän. Jos tarvittavia välineitä ei löydy kotoa valmiina, voi pelin valmisteluun mennä tuntien sijaan päiviä tai jopa viikkoja.

Aloita tärkeimmistä, toteuta vähemmän tärkeät osat peliä viimeisenä. Jos haluat urkkia tietoosi yksityiskohtia kavereistasi, tee se mieluiten jo kauan ennen varsinaista peliä.

Rajaa, poista ja piilota

Pelialue kannattaa rajata selkeästi, jotta pelin toteuttaminen on helpompaa ja pelaajat eivät hämmenny peliin kuulumattomista elementeistä. Jos mahdollista, poista pelialueelta kaikki ylimääräinen esineistö. Et halua tilaan ylimääräisiä hämäyksiä, sillä ne tekevät sekä pelaamisesta, että vinkinannosta turhaan vaikeampaa.

Jos pelialueen tyhjentäminen on liian iso urakka, voit myös merkitä peliin kuulumattomat esineet punaisella nauhalla tai peittää esimerkiksi kirjahyllyt lakanalla. Lakanat ja peitot ovat muutenkin kätevä tapa toteuttaa peliin arjesta poikkeavaa ympäristöä. Pöydästä, tuoleista ja lakanoista saa tehtyä jännittävän luolan!

Valot, varjot, äänet ja tuoksut

Jos haluat viedä teeman toteutuksen askeleen tai pari pidemmälle, voit käyttää siihen valoja, ääniä ja tuoksuja.

Jalka- ja pöytälampuilla voit luoda kohdistetusti valaistuja alueita huoneessa. Dramaattisia varjoja saat aikaan muotoilemalla foliosta valaisimen ympärille uuden varjostimen. Jos käytät tunnelmanluomiseen pimeyttä, pidä huoli siitä, että jokainen pelaaja saa oman taskulampun.

Valaistusta voi muuttaa myös kesken pelin tai onnistuneen tehtävän seurauksena. Tämä onnistuu kauko-ohjattavan pistorasian tai kytkimellisen jatkojohdon avulla. Voit vaivihkaa painaa kaukosäätimen nappia taskussasi tai jatkojohdon kytkintä jalallasi. Voit myös yksinkertaisesti sammuttaa huoneesta valot, sekin aiheuttaa oikeassa kohdassa tehtynä pelaajissa reaktioita.

Taustalla kuuluvat äänet, musiikki ja huoneessa tuoksuvat tuoksut ovat valaistuksen lisäksi tehokkaita keinoja lisätä peliin tunnelmaa. Voit myös halutessasi liittää jokaisen näistä osaksi jotakin tehtävää. Kappaleen sanoista voi löytyä vinkki tehtävään ja kahvin tuoksu vihjaa millaisia astioita pelaajien kannattaa lähteä tutkimaan seuraavaksi.

Aarteenetsintää kotona, kirpparilla ja kenkäkaupassa

Pakohuoneen välineistöä ja esineistöä voit löytää käytännössä mistä tahansa. Silmät ja mieli kannattaa pitää avoinna niin kotona kuin kauppoja kierrellessäkin. Kysy kaupoista ja kavereiltasi pahvilaatikoita, etenkin kenkälaatikot ovat erittäin käytännöllisiä aihioita.

Perinteiset kirpputorit ja nettikirpputorit ovat paikkoja joista löytyy edullisesti hyvinkin mielenkiintoisia esineitä inspiraation lähteiksi. Myös rautakaupat, sisustusliikkeet, sekatavarakaupat, elektroniikkaliikkeet ja erilaiset harrastekaupat voivat olla aarreaittoja.

Mieti löytämäsi esineen potentiaalia. Mahtuuko sen sisälle jotain, voisiko siihen kirjoittaa jotain, voisiko sen ripustaa jonnekin, voiko sillä varjostaa tai valaista jotain, voiko sen jäädyttää tai voiko sen sitoa kiinni ja lukita.

Pahvi on paras kaverisi

Pahvi on parasta! Sitä on helppo muotoilla, leikata, maalata ja siihen on vaivatonta tehdä reikiä ja luukkuja. Pahvilaatikoita, kertakäyttömukeja ja pahvisia talouspaperihylsyjä on helppo hankkia. Pahvin lisäksi pitkälle pääsee nippusiteillä, paperilla, tussilla, narulla ja teipillä.

Pahvinen laatikko on helppo lukita kieputtamalla sen ympärille riittävästi narua. Sido naruun lenkki ja lukitse lukko lenkkiin, kiedo naru laatikon ympärille ja lopuksi sido narun toinen pää lukkoon kiinni. Voit myös tehdä laatikon kylkeen ja kanteen reiät ja pujottaa niistä läpi rautalankaa tai nippusiteet, lenkkeihin saat lukittua lukon. Jos intoa riittää, voi pelin esineistöä koristella teemaan sopivalla tavalla.

Riippulukko, numerolukko, kirjainlukko, lukko…

Pakohuoneissa on perinteisesti ollut tapana avata erilaisia lukkoja. Rautakaupoista löytyy tavallisimpia avain- ja numerolukkoja ja kotoasi saattaa löytyä jo valmiiksi esimerkiksi polkupyörän vaijerilukko. Näiden lisäksi netistä saa tilaamalla mm. suuntalukkoja, kirjainlukkoja ja erilaisia elektronisia lukkoja.

Numerolukkoihin saa helposti lisättyä värikoodauksen tekemällä lukon sivuun useammalla kynsilakalla tai eri värisillä maalituseilla viivat numerokiekkojen viereen.

Kirjainlukoissa on tarjolla rajattu määrä sanoja, koska kaikki aakkoset eivät mahdu lukkoon. Tarkista siis ensin löytyykö lukosta haluamasi sana ennen kuin suunnittelet keksimääsi tehtävää pidemmälle.

Jos käytät pelissä suuntalukkoa, muista olla valmiina neuvomaan kuinka lukko avataan. Kaksi painallusta lukon sangasta alaspäin ja lukko on valmis ottamaan koodin vastaan.

Älä lukitse vielä!

Ennen kuin lukitset lukolla mitään, varmistu siitä, että saat sen irti laatikosta vaikka lukko menisikin epäkuntoon.

Oikeissa pakohuoneissa pelinvetäjät voivat hakea takahuoneesta valtavat voimapihdit, joilla aukeaa mikä tahansa lukko. Kotioloista harvemmin niin järeitä leikkureita löytyy, joten on parempi, että lukittu laatikko aukeaa tarvittaessa vaikka saksilla.

Tarkista aina ennen lopullista lukitsemista, että lukko aukeaa haluamallasi koodilla!

Näin varmistut siitä, että oikea lukko lukitsee oikean laatikon ja että lukko toimii varmasti oikein. Opettele tämä tapa heti alusta asti ja tee se joka kerta ennen lukon lukitsemista. Ongelmilta säästyt pitkälti sillä, että keräät pelin aikana lukot pois heti niiden auettua. Näin pelaajat eivät pääse näpelöimään lukkoon vahingossa uutta koodia.

Lukoton luomus

Kotipelin voit toteuttaa myös täysin ilman lukkoja. Pelaajat kertovat sinulle tehtävästä ratkaisemansa oikean koodin, suunnat tai sanan ja annat pelinvetäjänä luvan avata seuraavan laatikon. Voit halutessasi sitoa laatikot ja kaapinovet kiinni narulla ja hallinnoida saksia. Kun pelaajat selvittävät oikean koodin, he saavat leikata narun.

Suosittelen lämpimästi kirjoittamaan oikeat koodit ja vastaukset lunttilapulle, josta voit tarkistaa onko vastaus oikein. Lapun tutkailun voit sepittää mukaan roolihahmon olemukseen, jolloin sekään ei vie pelaajia tai itseäsi pois pelimaailmasta.

Aikaa on ja vinkkejä riittää

Kotipelissä aikaa vastaan pelaaminen kannattaa unohtaa. Ilman huolellista pelitestausta et voi tietää kestääkö peli keskimäärin 30 minuuttia vai 2 tuntia ja 30 minuuttia. Pääasia on pitää hauskaa ja saada paljon onnistumisen kokemuksia.

Kotiin toteutettavaa peliä ei voi testata etukäteen, joten se on hyvin todennäköisesti täysin mahdotonta pelata läpi ilman vinkkejä. Tee asia myös pelaajille selväksi. Vinkit ovat ystäviä ja luonnollinen osa kotipelejä.

Mieti pakohuonetta suunnitellessasi jokaisen tehtävän kohdalla mikä olisi pienin mahdollinen vihje, jonka voisit kuhunkin tehtävään antaa. Riittääkö yksi sana, sormen osoitus tiettyyn suuntaan tai yksi kysymys. Esimerkiksi “Muistatteko olisiko toisessa huoneessa ollut jotain, mistä olisi hyötyä tässä?” Mieti näiden kaveriksi selkeämpiä vinkkejä joita voit antaa, jos pikkuvinkillä tehtävä ei ratkeakaan.

Pelaajien ikä kannattaa ottaa huomioon pelin sisäisiä vihjeitä miettiessä. Nuoremmille pelaajille kuvamuotoinen vinkki voi olla selkeämpi kuin sanallinen. Aikuisille voi riittää pari oikeaan ajatukseen ohjaavaa sanaa tai kysymyksen muodossa esitetty vihje.

Odota, älä vinkkaa liian nopeasti!

Anna pelaajille aikaa miettiä tehtävää. Ylivoimaisesti vaikeinta pelinvetäjälle on oppia olemaan tekemättä mitään. Sekunnit tuntuvat minuuteilta, kun tekisi mieli auttaa pelaajia ratkaisemaan tehtävä nopeammin.

Pelaajien olisi myös hyvä olla yhtä mieltä siitä, että he haluavat ottaa vinkin vastaan. Ehtona vinkin saamiseen voi olla esimerkiksi se, että koko porukka tanssii tiputanssia tai nostaa molemmat kädet ilmaan.

Ollakko roolissa vai eikö olla, kas siinä pulma

Voit itse valita millaisessa roolissa haluat pelinvetäjänä olla, vai haluatko olla roolissa lainkaan.

Valitsemasi rooli riippuu teemasta ja tarinasta. Voit olla täysin hiljaa ja vain nyökätä oikean vastauksen merkiksi. Voit myös näyttää ”oikein” tai ”väärin” -kortteja ja lisätä mukaan valikoimaan “polttaa” ja “kylmenee” -kortit. Voit kaivaa hajamielisenä mummona taskustasi muistilappuja tai esittää vihjeet aariaa laulamalla.

Toimiva määrä tehtäviä

Ensimmäisestä pakohuoneseikkailusta ei kannata tehdä liian vaativaa tai pitkää. Lapsille riittää hyvin noin viisi tehtävää, aikuisille hyvä määrä on noin kymmenen tehtävää.

Opit ensimmäisellä pelikerralla tuntemaan sekä pelaajasi, että itsesi pelinvetäjänä. Kun ensimmäisen pelin kesto on lyhyempi, menee toteutukseen vähemmän aikaa ja aivosi eivät heti kärvähdä tehtävien keksimisestä.

Mistä tehtäväideoita pakohuoneeseen

Tarkemmat tehtäväideat on jätetty tästä kirjoituksesta tarkoituksella kokonaan pois. Tehtävien keksimisestä saamasi mielihyvä on olennainen osa pakohuoneen suunnittelua. Kun silmiisi osuu esine tai kuvio, josta mieleen pälkähtää aivan loistava tehtäväidea, huomaat kuinka mahtava tunne sen keksimisestä tulee!

Tehtävien toteutus riippuu myös todella paljon valitusta teemasta ja tarinasta, sekä siitä mitä kaikkia välineitä sinulla on käytettävissäsi. Jos huoneen tarina on vahva, voi olla helpompi suunnitella osa pelistä lopusta alkuun päin edeten. Mieti ensin viimeinen tehtävä, sen jälkeen se miten viimeiseen vaiheeseen päästään ja jatka näin pelin alkua kohti. Jos ideoinnissa nousee seinä vastaan, lähde vaikka kävelylle kirppikselle tai rautakauppaan.

Kotipeleissä on mahdollista toteuttaa paljon sellaisia asioita esimerkiksi maistelutehtävien muodossa, joita oikeissa pakohuoneissa ei välttämättä koskaan tule vastaan.

Inspiraatiota omiin tehtäviisi on mahdollista löytää oikeita pakohuoneita, sekä pakopeliaiheisia lauta- ja korttipelejä pelaamalla. Kirjassa nimeltä Pakohuone – suunnittele, toteuta, pakene on esitelty muutama tapa toteuttaa pakopeli.

Tehtäväideoita löydät myös Facebook-ryhmästä nimeltä Pakohuonepelaajat. Ryhmän jäsenistä moni on toteuttanut kotonaan mielikuvituksellisen mahtavia pakopelejä ja jakanut ideoitaan kuvien kera ryhmän seinälle.

Suunnittelun iloa, hyvä siitä tulee!