Pakohuonevinkit kokeneille konkareille

Pakohuone on elämys joka koukuttaa, tämän jo tiesitkin. Onnistuneen pelin jälkeen syttyy halu kokea sama tunnekirjo pian uudelleen. Ennen kuin huomaatkaan, huoneita on läpikäytynä yli kymmenen ja seuraava on jo varattuna. Pakohuoneiden pelaaminen on hanskassa, mutta ovatko hanskat sittenkin hukassa? Tiesitkö, että kokenutkin pelaaja saattaa kompastella hyvin yksinkertaisiin tehtäviin ja että se on yllättävän yleistä?

Suurin osa pakohuonepelaajista on ensikertalaisia tai vasta pari peliä pelanneita. ElämysTeerin blogista löydät paljon vinkkejä pakohuoneiden selvittämiseen, jos pelaaminen on sinulle vielä uutta.

Pakohuoneita on ollut Suomessa jo vuodesta 2014 asti, mikä tarkoittaa tietysti sitä, että pelaajajoukkoon mahtuu nykyään myös konkareita. Muutamassa vuodessa ehtii helposti pelata joitakin kymmeniä pelejä. Valinnanvaraa on pelkästään täällä Tampereella runsaasti.

Löytyypä Suomesta sellaisiakin pelaajia joiden pelaamat pakohuoneet lasketaan sadoissa. Tällaisiin lukuihin päästäkseen eivät enää pelkät Suomesta löytyvät pakopelit riitä, ainakaan vielä.

Tieto lisää tiesulkuja

Kun pelikokemusta kertyy enemmän, pelaamisen haasteet muuttuvat hieman. Pakohuoneita paljon pelanneenkin kannattaa jatkaa itsensä kehittämistä, aina oppii uutta.

Olemme itse sitä mieltä, että pakopelaajana ei voi koskaan kehittyä täydelliseksi. Jokainen huone on erilainen, tehtävät ovat suunnittelijansa näköisiä ja toimivat aina hieman eri tavalla. Koskaan ei voi tietää millaisia pulmia on luvassa.

Joskus omat ajatukset ja ideat osuvat täydellisesti yksiin pelisuunnittelijan kanssa. Toisinaan taas tuntuu siltä, että mikään ei suju ja tulee oletettua kerta toisensa jälkeen vääriä asioita. Pakohuoneisiin pyritään usein suunnittelemaan jotain uutta ja ennennäkemätöntä, joten tehtävät ja niiden logiikka voivat yllättää konkarinkin.

Kun kokeneen pelaajan peli ei suju, se tuntuu johtuvan hyvin usein täsmälleen samoista asioista.

Kokeneiden kompastuskivet top 3:

1. Ajattelet liian monimutkaisesti

Pakohuoneen tehtävien tulisi, viimeistään pienellä avustuksella, ratketa myös ensikertalaisten hoksottimilla. Jos jokin tehtävä tuntuu liian vaikealta ja monimutkaiselta, tyhjennä mielesi ja yritä ratkaista tehtävä mahdollisimman yksinkertaisen ajatuksen kautta.

2. Et keskity löytämiisi vihjeisiin

Ensikertalaiset ja vähemmän pelanneet ovat vihjeiden lukemisessa ja kuuntelemisessa yleensä huomattavasti kokeneempia parempia. Kokeneet kiiruhtavat usein vihjeestä toiseen sisäistämättä kunnolla niistä yhtäkään. Helppokin tehtävä muuttuu mahdottomaksi kun osa tiedosta jää puuttumaan. Kun löydät vihjeen, keskity siihen kunnolla.

3. Oletat tietäväsi miten tehtävä ratkeaa

Kokeneena pelaajana olet nähnyt paljon erilaisia pulmia ja päässyt käyttämään monenmoisia esineitä niiden selvittämiseksi. Kun samantapainen tehtävä tulee vastaan toisessa huoneessa, oletat tietäväsi miten se ratkaistaan. Hämmennys saattaa sekoittaa pelisi hetkeksi kun valmis ratkaisusi ei toiminutkaan. Kohtaa siis jokainen aivopähkinä siten kuin näkisit sen ensikertaa.

Kivenmurikka nro 4: vinkkivastaisuus

On ymmärrettävää, että kokeneemmat ryhmät haluavat välttää ulkopuolista apua viimeiseen asti. Onhan se hienoa kun huoneen selvittää kokonaan ilman vinkkejä!

Onneksi vain harva on liikkeellä sillä mielellä, että vinkkejä ei haluta ottaa vastaan lainkaan. Voin tässä paljastaa, että kaikkein vinkkivastaisimmilla ryhmillä peli ei yleensä suju kovin hyvin. Lisävinkin jääräpäinen välttely johtaa helposti ajatusten umpisolmuun, jolloin siitä tulee hieman yllättäenkin isoin este onnistuneen pelin tiellä.

Pakohuonetta suunnitellessa tavoitteena on tehdä tehtävistä keskenään erilaisia. Vinkin vastaanottaminen ei kokemuksen karttuessakaan tarkoita sitä, että olisitte jotenkin tyhmistyneet. Teiltä saattaa vain puuttua porukastanne tällä kertaa se pelaaja, joka hallitsee juuri sen tyyppiset tehtävät hyvin.

Meillä on tapana kysyä pelaajilta pakohuonekokemuksien määrää ennen peliä. Jos pakohattuun on kertynyt jo useampia sulkia, kysymme haluavatko pelaajat pyytää mahdolliset lisävinkit itse. Moni kokeneempikin ryhmä luottaa pelinvetotaitoihimme ja antaa meille luvan vinkata tarpeen vaatiessa.

Meillä ElämysTeerissä on vinkinannosta pyritty tekemään elämys jo itsessään. Vinkin saaminen voi siis olla yksi osa unohtumatonta pakohuonekokemusta.

Nytkö se jo loppui?

Kun pakohuone imaisee kunnolla mukaansa, peli kulkee ja tehtävät ratkeavat nopeasti. Sinä ja pelikaverisi tiedätte mitä teette ja te kaikki luotatte toistenne kykyihin.

Kun peli sujuu hyvin, voi tuntua siltä kuin se loppuisi aivan liian aikaisin ja täysin kesken. Jos pakohuoneet alkavat antautua teille jo liiankin helposti, on muutamia keinoja joilla saatte luontevasti lisättyä huoneiden haastavuutta ja kestoa.

Malta hetki

Kun alat luottaa siihen, että aika riittää, saat pakopeliin auki aivan uuden nautinnon tason. Ehditte kyllä, joten opettele malttamaan.

Malta lukea

Monissa huoneissa on mukana tarina jossain muodossa. Se on tarkoitettu osaksi elämystä ja saadaksesi huoneesta kaiken mahdollisen irti, kannattaa keskittyä myös tarinaan.

Malta katsella

Pakohuoneiden kehittyessä niiden sisustuksen eteen nähdään kokoajan enemmän vaivaa. Varasta itsellesi hetki ihastellaksesi huoneen yksityiskohtia, värimaailmaa ja sen esineistöä.

Malta kuunnella

Pelikavereiden kuunteleminen on yksi tärkeimpiä asioita pakohuoneessa, mutta senhän jo tiesitkin. Oletko kuitenkaan koskaan pysähtynyt kuuntelemaan itse huonetta? Suurin osa pakopelihuoneista sisältää jonkinlaisen äänimaailman, joka syventää elämystä entisestään.

Malta nauttia ja ihastella

Opettele sisäistämään se, että pakohuone on kertaluontoinen elämys, etkä palaa samaan huoneeseen enää uudelleen. Ime kunkin huoneen tunnelma ja ryhmäsi riemu itseesi kuin pieni pakopesusieni!

Kun väki vähenee, pakopeli paranee

Aloittelijoille suosittelemme pelaamista 4-5 hengen porukalla. Silloin heidän on todennäköisempää päästä huone läpi, tai edes lähelle loppua. Kokeneemmat pelaajat saavat paremman kokemuksen yleensä 2-3 pelaajan ryhmissä.

Neljän pelaajan ryhmä on helppo jakaa kahtia. Jos peliporukkanne koostuu viidestä pelaajasta, houkutelkaa harrastuksen pariin vielä kuudes. Jos tutuistanne ei ennestään löydy ketään, voitte kirjoittaa pakopeliseuranhakuilmoituksen vaikkapa facebookin pakohuoneryhmään.

Kun teitä on parillinen määrä, voitte pelata 2 vs 2 tai 3 vs 3 pelin. Nopeampi joukkue tarjoaa hävinneelle lohdutusmaljat.

Onnistumisen kokemus on voimakkaampi kun suoriudutte haastavasta huoneesta pienemmällä pelaajamäärällä. Tästä seuraa sekin, että pelin jälkeen sinun ei tarvitse kysellä pelikavereilta miten mikäkin tehtävä ratkesi. Olit itse mukana kaikessa.

Voitte myös jatkaa samalla porukalla kuten ennenkin ja keksiä toisenlaisia tapoja haastaa itseänne erilaisiin unohtumattomiin suorituksiin.

Vaihtoehtoisia vaikeuttajia

– Pelatkaa koko peli sanomatta toisillenne sanaakaan.
– Kulkekaa käsi kädessä.
– Harjoittakaa kielitaitoanne ja pelatkaa peli englanniksi.
– Kommunikoikaa laulaen.
– Älkää käykö vessassa ennen peliä.

Pistä vanhan koiran uudet temput testiin ja varaa elämys!