Pakohuoneen testaaminen ennen varsinaisia avajaisia on yksi tärkeimmistä vaiheista uuden pelin luomisessa. Testipelaajia tarvitaan yleensä 10-15 ryhmän verran, jotta selviää mitkä tehtävät vaativat lisävihjeitä tai mitkä tekniset vempaimet toimivat hyvin ja mitkä vaativat vielä kehittämistä. Testiryhmien välissä tehdään muutoksia sekä korjauksia ja niiden jälkeen testataan lisää.
Kun pakohuoneyritys ilmoittaa tarvitsevansa testiryhmiä, moni on innoissaan ilmoittautumassa heti mukaan koekaniiniksi. Älä tee samaa virhettä, vaan mieti hetki vastaako testipelaaminen sittenkään ennakko-odotuksiasi. Ehkä olisi kuitenkin parempi odottaa kunnes peli on valmis, paras mahdollinen versio itsestään.
5 syytä vältellä testipelaamista
1. Tehtävien vihjeet eivät ole vielä valmiita
Vaikka pelisuunnittelija olisi tehnyt tehtävistä loogisia ja pelissä olisi hänen mielestään kaikki tarvittavat vihjeet niiden ratkaisemiseksi, on totuus yleensä toinen. Koska ihmiset ovat ajatuskulultaan keskenään hyvin erilaisia, voi yksinkertaiselta vaikuttava tehtävä olla testipelaajille mahdoton ratkaistava. Avuksi tarkoitetut vihjeet saattavat olla jopa haitaksi ja ohjata pelaajien ajatukset täysin väärään suuntaan. Vaikka ratkaisu lopulta selviää, saattaa tehtävä jättää itsestään epäreilun kuvan.
2. Pakopeli on tavallista vaikeampaa ratkaista ilman vinkkejä
Koska tehtävät ovat vihjeiden osalta usein vielä keskeneräisiä, on oltava valmis ottamaan apua vastaan pelinvetäjältä. Apua ei tosin ehkä tipu heti tai se on hyvin hienovaraista. Ideana on nähdä mitä kaikkia ratkaisuja testipelaajat yrittävät ilman, että pelinvetäjä on heti antamassa lisävinkkejä. Tämä voi tuntua turhauttavalta, jos oma ideapankki alkaa uhkaavasti ehtyä. On katsottava vielä kerran tehtävää uusin silmin ja löydettävä jotain mitä ei aiemmin huomannut. Vinkkivastaisille testipelaajille turhautumista taas aiheuttaa se, että vinkkejä on osattava ottaa vastaan. Nyt ei olla tekemässä nollatulosta ennätysajassa.
3. Testipelissä flow jää kokematta
Pakohuoneita pelatessa paras kokemus syntyy silloin kun tehtävien ratkominen haastaa, mutta peli etenee silti tasaisesti. Puhutaan flow-tilasta, jossa pelaajan kyvyt ja tehtävien haastavuus kohtaavat. Keskittyminen on järkähtämätöntä, ajantaju katoaa ja koko tilanne on itsessään hyvin palkitseva. Testipelissä flow joko keskeytyy jatkuvasti tai sitä ei pääse syntymään lainkaan. Pakopelin paras anti jää siis testipelaajalta uupumaan lähes varmasti.
4. Tekniikka saattaa pettää
Nykyaikaisesta pakohuoneesta saattaa löytyä jännittäviä vempeleitä, joilla luodaan hienoja erikoisefektejä tai hauskoja tehtäviä. Niiden suunnittelu ja rakentaminen on työlästä, eikä kaikkea kannata hioa täydelliseksi ennen testausvaiheen aloittamista. Pioneeripelaajat joutuvat siis yleensä pelaamaan ympäristössä, joka on vielä lopullista viimeistelyä vailla. Testipelissä kaikki vekottimet eivät edes välttämättä vielä toimi suunnitellusti, jolloin testaajilta jää aina jokin leuat loksauttava hetki kokematta. Tämä saattaa myös tehdä tehtävän tai useamman ratkaisemisesta mahdotonta ja siitä päästäänkin viidenteen kohtaan…
5. Pelinvetäjä saattaa tulla sisään kesken pelin
Usein, ei aina, mutta usein testipelissä on jokin asia pielessä siten, että pelinvetäjän on tultava huoneeseen sisään kesken pelin. Syynä voi olla jonkin yksittäisen esineen toimimattomuus tai teknisen laitteen häiriötila. Pelin immersio särkyy ja jälleen kerran pelaajilta jää kokematta jokin pelin osa sellaisena kuin se on suunniteltu koettavaksi.
Keskeneräinen peli antaa keskeneräisen kokemuksen
Testipelivaiheessa pakohuoneen läpäisy ei siis ole lainkaan samanlainen elämys, kuin valmiiksi hiotun pakopelin pelaaminen. Pahinta on tietenkin se, että koska pakohuoneet ovat kertakäyttöisiä, ei samaa kokemusta voi ottaa uusiksi enää myöhemmin. Suurin osa tehtävistä ja yllätyksistä on jo nähty. Harkitse siis tarkkaan ennen kuin suostut testipelaajaksi upouuteen pakohuoneeseen. Se ei ehkä sittenkään ole sitä mitä pakopeliltä toivot. Jälkeenpäin saattaa harmittaa isosti jos tuli syötyä pakokakku raakana. Toisaalta, raaka kakkutaikina voi myös olla erityisen herkullista.
5 syytä rakastaa testipelaamista
Jos testivaiheessa oleva pakohuone on lähtökohtaisesti hämmentävä ja töksähtelevä kokemus, miksi jotkut sitten varta vasten haluavat testipelaajiksi? Mitä sellaista testipeli tarjoaa mitä viimeistellystä, reilusta, loogisesta ja teknisesti toimivasta pakohuoneesta ei löydy?
1. Uuden pakohuoneen kokeminen ensimmäisten joukossa
Uutuudenviehätys on tietenkin yksi syy. On huikeaa nähdä kuinka kotimaiset pakohuoneet kehittyvät peli peliltä mielikuvituksellisempaan suuntaan. Ensimmäisellä aallolla surffanneena pääsee myös ensimmäisten joukossa suosittelemaan uutta pelattavaa muillekin.
2. Testipeli haastaa pelaajat eri tavalla kuin valmis pakohuone
Koska pelisuunnittelija ajattelee omalla tavallaan ja pelaajat omallaan, on mahdollista että tehtävän vihjeet eivät yksin riitä ratkaisun löytymiseen. On yritettävä ratkaista tehtäviä vajailla tiedoilla ja toisinaan puhtaasti arvattava mitä tehtävässä haetaan. Tätä ei valmiiksi hiotussa pakohuoneessa yleensä tarvitse tehdä.
3. Pelin jälkeen käydään tehtävät uudelleen läpi
Testipeliin on varattu aina enemmän aikaa kuin normaaliin peliin, sillä testaamisen jälkeen peli käydään tehtävä tehtävältä läpi. Aina ei ole tarpeen keskustella jokaisesta tehtävästä erikseen, jos suurin osa tehtävistä on jo loogisia ja teknisesti toimivia. Silloin keskitytään vain niihin, joissa pelaaminen töksähteli. Yhtä kaikki, on aina yhtä mukavaa päästä puimaan juuri ratkaistuja tehtäviä tuoreeltaan autenttisessa peliympäristössä.
4. Näkee ja kokee uusimpia vempaimia
Uusissa peleissä näkee todennäköisimmin uusia teknisiä toteutuksia ja erilaisia pakohuoneisiin tarkoitettuja vempaimia. Vaikka ne olisivat ennestään esimerkiksi youtubesta tuttuja, on hienoa päästä näkemään niitä myös käytännössä. On hykerryttävää nähdä kuinka luovasti ja eri tavoin eri pelisuunnittelijat käyttävät kaiken maailman vipstaakeleita omissa peleissään. Toki nämä pääsee kokemaan myös valmiissa pelissä, jos sinne asti malttaa odottaa, mutta testipelissä saattaa päästä vilkaisemaan myös konepellin alle.
5. Pääsee keskustelemaan pelisuunnittelijan kanssa
Testipelaamisessa ehdottomasti parasta on se, että sen jälkeen pääsee keskustelemaan kokonaisesta pakopelistä ja kaikista sen tehtävistä kyseisen pelin pelisuunnittelijan kanssa. Tehtävien vihjeistä, peliesineiden käsituntumasta, valaistuksesta, käytetyistä väreistä, erikoisefekteistä ja pelaajien mahdollisista reaktioista tähän kaikkeen. Jos jokin kohta pelissä on ollut ongelmallinen, voidaan yhdessä pallotella ideoita, jotka tekisivät tehtävästä toimivamman ja hauskemman. Yleensä tästä syntyy sivutuotteena paljon uusia tehtäväideoita.
Hyvän testipelaajan ominaisuudet
Testipelaajan ei tarvitse olla itse pakohuonealalla töissä ollakseen hyvä testipelaaja. Parin pakohuoneen kokemuksella voi jo lähteä testipelaajaksi, jos tilaisuus avautuu ja testipelaaminen kiehtoo. Tehtäväsuunnittelukokemusta tärkeämpää on tuntea itsensä ja tunnistaa omat reaktionsa jo pelin aikana. Miksi jokin tehtävä tuntui erityisen sujuvalta ja mikä seuraavassa tehtävässä taas tökki. Miksi joku tehtävä sai aikaan iloisen naurunpyrskähdyksen ja miksi joku toinen aiheutti turhautumista ja aggressioita. Testipelaajan tärkein ominaisuus on siis osata sanoa pelin jälkeen muutakin kuin ”Olipas se kivaa!”.
Hyvä testipelaaja:
– kommentoi asioita ääneen paljon jo pelin aikana
– kokeilee asioita sitä mukaa kun niitä pälkähtää päähän
– yrittää ratkaista hankalan tehtävän parilla kolmella eri tavalla
– ei ole heti pyytämässä vinkkiä, mutta on myötämielinen niitä kohtaan
– muistaa pelin jälkeen mitä ajatuksia ja tunteita pelin eri vaiheissa heräsi
– tuntee omat heikkoutensa, eikä laita niistä johtuvaa kompurointia pelisuunnittelijan piikkiin
Onko oma pakohuoneesi testipelaajien tarpeessa?
Testipelaajia ei yleensä tarvitse kauaa huhuilla. Innokkaita koehenkilöitä ilmoittautuu yleensä jonoksi asti jo kauan ennen uuden huoneen valmistumista. Se on pakohuoneiden kehityksen kannalta erinomainen asia, koska huolellinen pelitestaus on oleellinen osa hyvän huoneen syntytarinaa.
Kutsu meidät testipeliin!
Astumme itsekin kernaasti testipelaajajonoon aina kun tilaisuus koittaa. Olemme koeajaneet monia huoneita Tampereella ja muutaman Helsingissä, mutta ajelemme mielellämme myös muihin ilmansuuntiin.
Kunhan testattava pakohuoneesi…
…on pelattavissa kahden pelaajan peliryhmänä
…sijaitsee noin 200 kilometrin säteellä Tampereesta
…ei sisällä kauhua tai säikyttelyä
Testipelaajina me luvataan…
…puhua paljon ja suoraan pelissä ja sen jälkeen
…kertoa jokaisesta tehtävästä kaikki esiin tulleet tuntemukset ja ajatukset
…yrittää yhdessä ratkoa testipeleissä esiin tulleita ongelmakohtia
Testipelikutsun voi kirjoitella sähköpostilla osoitteeseen info@elamysteeri.fi