fbpx

7 asiaa joita pakohuoneessa ei kannata tehdä

Voiko pakohuoneessa mokatakin? Eivätkö kaikki päähän pälkähtäneet ideat olekaan toteuttamisen arvoisia? Mitä pakopelissä ei saa tai kannata tehdä ja miksi ihmeessä ei? Vaikka pelaajia rohkaistaankin ennen peliä kertomaan ja kokeilemaan lähes kaikkea mahdollista, on olemassa kuitenkin muutamia asioita jotka kannattaa jättää tekemättä.

Meillä ElämysTeerissä on tapana ennen peliä rohkaista kertomaan kaikki ideat ääneen ja kokeilemaan asioita rohkeasti. Vaikka vain yksi ratkaisu onkin lopulta se oikea, on hyvä pohtia asioita monesta eri näkökulmasta.

Pakopeli sujuu yleensä parhaiten kun mieli on avoinna ja koko huone tulee tutkittua läpi huolellisesti. On kuitenkin asioita, joita ihan yleisesti ei pidä pakohuoneissa tehdä. Ne liittyvät usein pelaajien omaan turvallisuuteen ja siihen, että pelihuone pysyy ehjänä ja on myös seuraavan ryhmän saapuessa pelattavassa kunnossa.

1 – Älä käytä voimaa pakohuoneessa

Tämä on perussääntö jokaisessa escape room -pelissä. Kaikki, minkä kuuluu aueta tai irrota tekee niin helposti. Jos jokin on tukevasti kiinni, sen kuuluukin olla kiinni. Huoneita ei ole suunniteltu jedimestareille – voiman käyttöön ei siis ole mitään tarvetta.

2 – Älä koske pakopelin johtoihin

Tämä on tärkeää muistaa oman turvallisuutenne kannalta!

Yleensä pakohuoneessa pelimekaniikkaan liittyvä elektroniikka on pyritty piilottamaan tai suojaamaan niin, että pelaajat eivät pääse käsiksi siihen. Joillakin pelaajilla on silti keskimääräistä kapeampia käsiä tai pitkiä sormia, joilla yltää uskomattomiin paikkoihin.

Jos huomaat, että jossain välissä, takana tai sisällä kulkee johtoja, ÄLÄ yritä vetää niitä esiin. Jos tarvitsette pakohuonepelissä johtoja, ne kyllä annetaan teille irrallisina pelin edetessä muulla tavoin. Myös lamput on järkevää jättää rauhaan.

3 – Älä yritä tiirikoida lukkoja auki

Lukon tiirikointi satunnaisilla huoneesta löytyvillä välineillä on aina huono idea.

Pahimmassa tapauksessa jotain menee rikki ja lukon vaihtaminen ei ehkä onnistu peliryhmien välissä riittävän nopeasti. Pelinohjaaja keskeyttää tiirikoinnin aivan varmasti, jos sattuu sen huomaamaan.

Jos kuitenkin koet palavaa tarvetta yrittää tiirikointia, kysy ensin pelinvetäjältä onko se oikea ratkaisu. Todennäköisesti se ei sitä ole.

4 – Älä nauti alkoholia ennen pakohuonepeliä

Jo pari olutta ennen peliä heikentää pelikokemusta tuntuvasti ja selkeästi päihtyneitä pelaajia ei edes päästetä pelihuoneeseen asti.

Pelinohjaajan tehtävä on varmistaa jokaiselle peliryhmälle mahdollisimman onnistunut pakopelielämys. Päihtynyt pelaaja saattaa rikkoa pelihuoneessa jotain, jonka korjaamiseen menee kohtuuttoman kauan aikaa. Tunti on myös lopulta todella lyhyt aika ratkaista useita pulmia ja tehtäviä peräkkäin. Aivojen on hyvä olla kaikkein skarpeimmillaan, jotta peli etenisi sujuvasti eteenpäin.

5 – Älä arvaile tai tulkitse koodeja mistä tahansa

Liian usein näkee sitä, että joku ryhmästä yrittää löytää yhdistelmälukkoon ratkaisun väkisin mistä tahansa. Kaikki ideat on tietenkin hyvä heittää ilmoille, mutta jos pelaaminen menee arvailuksi, menee se samalla ajan tuhlaamiseksi.

Vihjeet näyttävät vihjeiltä, ne erottuvat selvästi tai ovat jollain tavalla linkittyneet käsillä olevaan tehtävään. Ne on joko korostettu eri värillä, ympyröity, alleviivattu tai jotenkin muuten yrittävät kiinnittää huomion itseensä.

Ratkaisuja lukkoon eivät yleensä ole

– kengänpohjan kokonumero
– tuolien määrä huoneessa
– lamppujen määrä huoneessa
– muiden sekalaisten sisustusesineiden määrä huoneessa, vaikka niitä olisi montakin
– viivakoodit tai muut sarjanumerot tavaroissa
– esineisiin tehtaalla kaiverretut valmistenumerot
– pesulaput vaatteissa

Hämmentävät hämäykset

Joissakin pakopelihuoneissa saattaa tulla vastaan hämäyksiä (eng. red herring). Nämä ovat selvästi vihjeiltä ja tehtäviltä näyttäviä asioita, joiden on tarkoitus tuhlata pelaajan aikaa ja saada heidät keskittymään hetkeksi täysin yhdentekeviin yksityiskohtiin. Tällaisia muka-pulmia ei pakohuoneessa pitäisi olla, eivätkä ne kuulu hyvin suunniteltuun ja hyvin testattuun peliin. Valitettavasti joissakin pakohuoneissa käytetään hämäyksiä edelleen, mutta toivotaan kaikkien pelimukavuuden kannalta, että ala pääsee niistä vähitellen kokonaan eroon.

Sisustukseen kuuluvat ja tunnelmaa luovat esineet ja koristeet ovat asia erikseen. Niitä eivät kokeneet pelaajat erehdy luulemaan osaksi tehtäviä. Aloittelijalle voi vielä näin käydä, ja sitä suuremmalla syyllä tarkoituksella huoneeseen sijoitetut hämäysvinkit tulisi poistaa pelistä. Pelaajat onnistuvat kyllä toisinaan hämäämään ihan itse itseään mm. tapetin värillä tai vaatekappaleen kuvioinnilla. Pelisuunnittelijan ei siis tarvitse sitä erikseen tehdä.

Hämäystehtävissä ja -vinkeissä ikävintä on se, että niiden tarpeettomuudesta saa varmuuden vasta pelin päätyttyä. ElämysTeerin pakopeleissä ei ole tarkoituksella peliin sisällytettyjä hämäyksiä. Tarkoitus on tarjota pelaajille onnistumisen elämyksiä ja välttää turhautumisen tuntemuksia.

6 – Älä yritä oikoa tehtäviä pakohuonepelissä

Hyvin suunnitellussa pakohuoneessa tämä ei ole edes mahdollista ja heität taas kallisarvoista aikaa hukkaan. Jos teillä on kasassa vasta osa tehtävään tarvittavasta tiedosta, ei tehtävän kuulukaan ratketa vielä. Älä yritä oikaista tehtävää kokeilemalla lukkoon eri yhdistelmiä. Odota, että saatte kaikki vihjeet kasaan ja ratkaiskaa tehtävä vasta sitten. Onnistumisen elämys on paljon suurempi, kun selvitätte tehtävän oikeasti.

7 – Älä ota room escape -elämystä vakavasti

Pakohuonepelitkin ovat lopulta vain pelejä. Nauttikaa huoneen ilmapiiristä, pakopelin sisustuksesta, äänimaailmasta, mahdollisesta tarinasta ja oikeiden ratkaisujen keksimisestä.

Jokainen pakohuone on erilainen. Jokaisessa tehtävät on suunniteltu eri tavalla ja vaikka pelaamisessa voi kehittyä paremmaksi, ei tässä lajissa koskaan kehity täydelliseksi. Lopulta täysin nappiin sujunut pelikokemus riippuu siitä, kuinka hyvin huoneen suunnittelijan ja pelaajan itsensä ajatuspolut sattuvat osumaan yksiin. Jos jokin huone tuntui haastavalta ja pulmien ratkaisuun meni kauan aikaa, saattaa seuraava pelikokemus eri pakohuoneessa olla täysin päinvastainen.

Parhaimmillaan jokainen huone on silloin, kun sinne menee hyvässä seurassa ilman turhia suorituspaineita. Jos haluat onnistua pakohuoneessa kaksin, lue seuraavaksi “Kahdestaan pelaaminen ja väärässä olemisen taito”

Haluatko oppia lisää pakohuoneiden pelaamisesta? Kaikki blogipostauksemme löydät yhteen koottuna täältä!